ETHICSCHOOL
Wie betaalt universitair open massaonderwijs?

Ineke Malsch, postbus@malsch.demon.nl

Massieve Open Online Cursussen (MOOCs) veroorzaken sinds 2011 een revolutie in Hoger Onderwijs, was de boodschap van een KNAW discussie op 8 april. Steeds meer universiteiten waaronder de UvA, UL en TUD maken delen van hun onderwijs online beschikbaar voor studenten uit de hele wereld. Minister Bussemaker van OCW vindt dat Nederlandse universiteiten voorop moeten lopen. De Open Universiteit (OU) heeft een traditie in open hoger onderwijs op afstand. Fred Mulder van UNESCO en OU vergeleek de onderliggende waarden in Open Onderwijs (OER) en online onderwijs (MOOC). Waar open onderwijs de student en diens studiedoeleinden in diens socio-culturele omgeving centraal stelt, zijn MOOCs vooral een middel om meer studenten van buiten naar het klassikale onderwjs van de (Westerse) docent te trekken. “Neo-kolonialisme” noemde een deelnemer het zelfs. Veel universiteiten werken samen met private ondernemingen zoals COURSERA, EdX en Udacity. De eerste twee bieden het onderwijs gratis aan. Het verdienmodel is nog in ontwikkeling, en dat roept vragen op. Is het wel ethisch om publiek gefinancierd (Nederlands) onderwijs te laten gebruiken om op termijn (Amerikaanse) bedrijven te laten verdienen aan privacygevoelige informatie over studenten? De motivatie om met deze bedrijven in zee te gaan blijkt vooral praktisch: ze bereiken meer deelnemers dan eigen platforms van de universiteiten. Verbazend hoe naïef en onzorgvuldig Nederlands slimste mensen omgaan met hun maatschappelijke verantwoordelijkheid.

Info: https://www.knaw.nl/nl/actueel/agenda/moocs-massive-open-online-courses

Dialoog over nanotechnologie
nanorechtenvrede: Youtube usermovies
Youtube usermovies

Meld u aan voor de EthicSchool nieuwsbrief (Engels)