ETHICSCHOOL
Wat is het doel van nanotechnologieonderwijs?

Ineke Malsch leidde een discussie over onderwijs in nanotechnologie tijdens de conferentie over interacties tussen het immuunsysteem en nanomaterialen georganiseerd door ESF-EMBO op kasteel Polonia in Pultusk, Polen, 4-9 oktober 2015: http://nanomaterials.esf.org/. Het doel van de discussie was de aansluiting van universitair onderwijs op het gebied van nanotechnologie en de arbeidsmarkt te verbeteren. Ze presenteerde voorlopige resultaten van het project NanoEIS: www.nanoeis.eu. De ongeveer 40 deelnemers, jonge en senior onderzoekers en professionals geïnteresseerd in immunologie en nanomaterialen, reageerden op deze resultaten. De vraag naar de doelstellingen van nanotechnologieonderwijs stond centraal: studenten voorbereiden op banen in winstgevende bedrijven of op verantwoorde innovatie? Professionele opleidingen zoals farmacie of medicijnen hebben een directere aansluiting op specifieke banen dan meer academische opleidingen die vooral analytisch denkvermogen trainen om allerlei soorten problemen op te lossen. Promovendi die in of met bedrijven werken kunnen gehinderd worden in hun vrijheid om te publiceren in academische tijdschriften, waardoor hun kansen op een academische carrière beperkt kunnen worden. Tijd is ook een probleem: stages in bedrijven zijn wel mogelijk in een bachelor opleiding van 3,5 tot 4 jaar, maar niet in de standaard 3 jarige curricula. Veranderingen in curricula verlopen moeizaam in veel universiteiten. Universitaire bestuurders zouden docenten meer kunnen stimuleren om hun colleges aan te passen aan veranderende omstandigheden op de arbeidsmarkt voor hun studenten.

Dialoog over nanotechnologie
nanorechtenvrede: Youtube usermovies
Youtube usermovies

Meld u aan voor de EthicSchool nieuwsbrief (Engels)