Toekomstplannen

De vooruitkijkspiegel

De acht techno-ethische toekomstverhalen in De vooruitkijkspiegel vormen de basis voor acht rollenspelen voor 6-10 deelnemers. Het is tevens op te schalen naar grotere groepen.
Het rollenspel over alternatieve klimaatbestendige steden is gebaseerd op het eerste verhaal: klimaatverwisseling. Dit rollenspel is gedemonstreerd tijdens Venture Cafe Rotterdam op 31 oktober 2019. De tweede demonstratie, met 30 deelnemers,  heeft plaatsgevonden tijdens de boekpresentatie van De vooruitkijkspiegel op 5 oktober 2020 in Stadsklooster Utrecht. Mail ineke@ethicschool.nl voor meer informatie.

Leef wel duurzaam met een kleine beurs

Als vervolg op de workshop Duurzaam Utrecht in 2030 op 9 oktober 2021 zoek ik partners voor het project Duurzaam Utrecht 2030. Hierin zijn we sinds 2022 bezig om Utrechters met smalle beurs te vragen hoe ze duurzaam willen leven, waarna we samen met studenten, vrijwilligers en professionals van verschillende organisaties in co-creatie met de doelgroep oplossingen ontwikkelen.

Mail ineke@ethicschool.nl voor meer info.

Verken ethische impacts

In het Europese project RiskGONE ontwikkelden we richtlijnen en online tools voor ethische impact assessment van nanotechnologie. We hebben de tools getest op verschillende case studies, waaronder medische toepassingen, nanomaterialen in autobanden, in waterzuivering in ontwikkelingslanden, en in het al dan niet delen van data over de veiligheid van nanomaterialen.

Ik zoek kansen om de methode verder te ontwikkelen. Interesse? Mail ineke@ethicschool.nl.

SDG Nederland

Sinds medio 2018 is EthicSchool  lid van SDG Nederland en ondertekenaar van het SDG-Charter .

Hierin beloven overheden, bedrijven, maatschappelijke organisaties en andere instellingen bij te dragen aan de duurzame ontwikkelingsdoelen.

Met mijn boek Future Technologies We Want draag ik al bij aan de doelstellingen van het SDG-Charter.

Ik ben altijd in voor nieuwe duurzame projecten.

Lopende projecten

International Networking Initiative Safe & Sustainable Nanotechnology

Als vervolg op RiskGONE (wetenschappelijk verantwoorde risico-governance van nanotechnologie - 1-1-2019 – 31-08-2023), ben ik pillar leader voor Ethiek en verantwoorde innovatie in het International Network Initiative Safe & Sustainable Nano. Dit is onderdeel van het Nanosafety Cluster.

Ik ben ook associated partner in MELOMANES, en ethisch adviseur in MERIT, PARC en verschillende Europese projecten.

Energie en water

ANSOLE en BALEWARE

Ik ben de Nederlandse contactpersoon van het African Network for Solar Energy www.ansole.org en het gerelateerde netwerk Bridging Africa, Latin America and Europe in Water and Renewable Energy www.baleware.org

In 2022 heeft de VN het ANSOLE Energy Compact gepubliceerd, waarmee we voor 2030 willen bijdragen aan SDG 7: betaalbare en duurzame energie voor iedereen in Sub-Sahara Afrika. Hiervoor zoeken we partners die willen helpen onderzoekscapaciteit voor duurzame energie op te bouwen in Afrika. We zoeken ook sponsors die Afrikaanse studenten in duurzame energie of waterzuivering de kans willen geven praktijkervaring op te doen tijdens hun studie, door een practicum aan een andere (buitenlandse) universiteit.

We staan open voor andere vormen van samenwerking.