EthicSchool trainingen zijn ontwikkeld en getest in het kader van opeenvolgende projecten: EthicSchool.eu , EthicSchool.nl, NanoEIS , NMP-DeLA , SUN , Nano2All, RiskGONE, en het ISTC programma CBRN export control. Download hier de lijst met afgeronde projecten.
Naast De vooruitkijkspiegel en Future Technologies We Want zijn meerdere peer reviewed publicaties, boekhoofdstukken, posters en andere publicaties verschenen over de EthicSchool-methodologie. Veel daarvan zijn beschikbaar via ZENODO. Download hier de complete lijst van publicaties.
Ik geef regelmatig lezingen voor onderzoekers, beleidsmakers, ondernemers, maatschappelijke organisaties en anderen. Download hier de lijst van presentaties.
Deze opinieartikelen gaan over technologie, ethiek en samenleving.
Voor het International Sciene & Technology Center in Kazachstan heb ik 2 lezingen gegeven over ethiek en verantwoord innoveren tijdens seminars over dual use export control , 12-13/10/2017 in Astana en 14-15/03/2018 in Kiev, Oekraine. Ik heb ook meegewerkt aan een live workshop over Verantwoord Innoveren in Dual Use Life Sciences, 17-19/05/2019 in Armenie en een virtuele cursus voor de ISTC website in 2020.
In Nano2All hebben we trainingen in nanotechnologie, Maatschappelijk Verantwoord Innoveren, dialoog-technieken en toekomstverkenningen geïntegreerd in dialoogworkshops voor burgers en stakeholders. Online zelfstudiematerialen zijn beschikbaar via de website.
In het Europese project Sustainable Nanotechnologies heb ik jonge onderzoekers getraind in Doe-Het-Zelf Ethiek van Nanomaterialen tijdens de Sustainable Nanotechnology Schools in Venetië, Italië, in 2015 en 2016. Het EthicSchool concept van verantwoord innoveren is verder ontwikkeld in drie bijeenkomsten in 2014, 2015 en 2016.
In het Europese project NMP-DeLA heb ik Doe-Het-Zelf-Ethiek training verzorgd voor jonge onderzoekers tijdens zomerscholen in Argentinië (mei 2014) en Mexico (oktober 2014). Ook tijdens NMP-DeLA-workshops voor onderzoekers, beleidsmakers en bedrijven in Argentinië, Mexico, Chili en Brazilië zijn ethische en maatschappelijke aspecten van sleuteltechnologie besproken.
In het Europese project NanoEIS is een model-curriculum ontwikkeld, waarmee studenten opgeleid worden voor banen in nanotechnologiebedrijven. Ethische en maatschappelijke aspecten zijn hier onderdeel van. Ik heb o.a. workshops georganiseerd met stakeholders in Utrecht en Polen.
In 2012-2013 zijn drie EthicSchool workshops en een zomerschool gehouden: 6-11-2012: Biosecurity-by-Design, voor biosecurity professionals, m.m.v. Koos van der Bruggen. 21-03-2013 en 30-03-2013: spel over mensverbetering .
9 t/m 13-09- 2013: online EthicSchool zomerschool gehouden voor onderzoekers, met lezingen van Ineke Malsch, Guido Gorgoni, Lotte Krabbenborg, Paulo Martins, Brigitte Biermann, Jürgen Altmann, Alexei Grinbaum, Donald Bruce en Astrid Schwarz.
EthicSchool is in 2007-2009 gestart als een Europees project. Als projectleider organiseerde ik hierin samen met de professoren Arie Rip (Universiteit Twente), Jean-Pierre Wils (Radboud Universiteit) en Alfred Nordmann, geassisteerd door Dr Maria Angeles Quesada (TU Darmstadt, Duitsland) zomerscholen voor onderzoekers over ethiek van nanotechnologie en van convergerende technologie.
Voorbeelden van wetenschappelijke publicaties over verantwoord innoveren. Download hier de volledige lijst.
Malsch, I. Breng Narratieve Ethiek naar de burger. Filosofie & Praktijk 42 (2021) 1.
Malsch, I., Isigonis, P., Dusinska, M., Bouman 2002901, E. A., Embedding Ethical Impact Assessment in Nanosafety Decision Support. Small 2020, 2002901.
Ineke Malsch, Martin Mullins, Elena Semenzin, Alex Zabeo, Danail Hristozov, Antonio Marcomini. Decision support for international agreements regulating nanotechnology. Nanoethics (2018) 12: 39.
Ineke Malsch, Vrishali Subramanian, Elena Semenzin, Alex Zabeo, Danail Hristozov, Martin Mullins, Finbarr Murphy, Igor Linkov, Antonio Marcomini. Comparing mental models of prospective users of the sustainable nanotechnology decision support system. In Environment, Systems and Decisions. December 2017, Volume 37, Issue 4, pp 465–483.
Ineke Malsch et al. (2016) Current Trends in Nanoeducation for Industry and Society.
Ineke Malsch et al. (2016) NanoEducation for Industry and Society.
Ineke Malsch (2014): Nano-Education in Europe: nano-training for non-R&D jobs,
Download hier de volledige lijst.