Industrie kan verantwoord innoveren

Ineke Malsch • jun. 11, 2019

Utrecht, 11 juni 2019. In een pitch van vier minuten verkoop ik Maatschappelijk Verantwoord Innoveren aan Captains of Industry. Hiermee heb ik een van de drie eerste prijzen gewonnen in de Living Innovation videocompetitie. De online prijsuitreiking was op 11 juni, 16.30-17.00 uur tijdens de Virtuele Top over Verantwoord Innoveren voor Slim Wonen en Slimme Gezondheid.

Ook kinderen van industriebonzen demonstreren tegen klimaatverandering. Wat voor antwoord hebben hun ouders daar eigenlijk op? Traditioneel Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen is niet genoeg om de onzekere risico’s van innovatie te beheersen. Zo zijn investeringen lang niet altijd winstgevend. Zelfs als een bedrijf zich aan alle bestaande wetten houdt, kan de wetgever morgen nieuwe eisen stellen. Veel bedrijven werken samen met partners aan open innovatie, maar wie betaalt de rekening als het fout gaat? En ook goed bedoelde innovaties worden door reaguurders op sociale media bestreden.

Verantwoord innoveren is “doe-het-zelf ethiek”, waarbij bedrijven hun krachten moeten bundelen met overheden, onderzoekers, maatschappelijke organisaties en burgers. Een vooruitziende blik, transparantie over risico’s en kansen, en samenwerking en dialoog met alle betrokkenen zijn hierin essentieel. Een slimme ondernemer nodigt iedereen uit om creatieve ideeën bij te dragen aan een gezamenlijke strategie, want: verantwoord innoveren is vooral mensenwerk.