Je bent wat je eet

Ineke Malsch • nov. 10, 2020

De vooruitkijkspiegel kauwt op arbeidsgeschiktheidspillen

Kranten, radio en TV en sociale media staan bol van ontwikkelingen in nieuwe medicijnen. Vaak zijn nieuwe medicijnen waarvoor nog geen alternatief is heel erg duur. Het lijkt wel of sommige farmaceutische bedrijven liever geld willen verdienen dan helpen zieke mensen te genezen. Tegelijkertijd worden mensen in Europa gemiddeld steeds ouder en komen er minder jongeren bij die een baan zoeken. Het resultaat heet vergrijzing van de beroepsbevolking. Het is goedkoper om werknemers die langer door moeten werken gezond te houden, dan om ze beter te maken als ze ziek zijn geworden. De overheid en bedrijven investeren mede daarom in preventieve gezondheidszorg , onder andere door eten en drinken te maken dat voedzamer is en meer toegespitst op de persoonlijke behoefte aan vitamines, mineralen enzovoort.

Werknemers hebben momenteel het recht op bescherming tegen arbeidsongeschiktheid . Hun baas moet daarvoor bescherming bieden, maar ook regels stellen waaraan de werknemers zich moeten houden voor hun eigen veiligheid en gezondheid. Stel je voor wat er zou gebeuren als de wetten in de toekomst omslaan naar een plicht om mee te werken aan de bevordering van arbeidsgeschiktheid ?

Het zevende verhaal in De vooruitkijkspiegel, ‘je bent wat je eet,’ speelt met deze gedachte en stelt vragen bij innovatie in de voedingsmiddelensector en de farmaceutische industrie. Rood vlees eten maakt je agressiever , was de uitkomst van inmiddels achterhaald fake-onderzoek. Wie iemand is, wordt niet bepaald door wat op haar of zijn bord ligt. In het verhaal probeert een groot voedingsconcern, Appelpap, het gedrag van mensen juist wel te sturen met voedingssupplementen. Door hen gefinancierd onderzoek toont aan dat hun supplement Venus mensen in dienstverlenende beroepen prettiger in de omgang maakt, terwijl hun supplement Mars soldaten en politieagenten weerbaarder maakt. Dan voert de EU een vergunning in voor bedrijven die personeel willen verplichten relevante supplementen in te nemen. Terwijl Appelpap’s omzet recordhoogten bereikt, vechten de eerste dieet-weigeraars hun ontslag aan. Hoe kunnen ze de rechter overtuigen?