Reflecteer op de ideale klimaatbestendige stad

Ineke Malsch • sep. 18, 2020

De vooruitkijkspiegel betrekt gewone mensen bij discussie over oplossingen van effecten van klimaatverandering

Na drie uitzonderlijk warme en droge zomers staat klimaatverandering in Nederland hoog op de publieke agenda. De Verenigde Naties roepen iedereen op om bij te dragen aan duurzame ontwikkeling, met zeventien doelen die in 2030 bereikt moeten zijn. Ook gemeentebesturen werken aan plannen om hun stad of dorp klimaatbestendiger te maken. In antwoord op duurzame ontwikkelingsdoel 13 werken ze aan bescherming tegen klimaatverandering. Tegelijkertijd dragen ze bij aan duurzame ontwikkelingsdoel 11 , door de steden en gemeenschappen duurzamer te maken.

Het eerste verhaal in mijn nieuwe boek De vooruitkijkspiegel heet ‘klimaatverwisseling’. In dit techno-ethische toekomstverhaal worden twee heel verschillende oplossingen voor klimaatbestendige steden tegenover elkaar gezet. Dit verhaal vormt de basis voor een rollenspel over leven in een klimaatbestendige stad, dat tijdens de boekpresentatie op 5 oktober in Stadsklooster Utrecht wordt gedemonstreerd. In het verhaal leven Diana en Isabel in twee steden waarin tegengestelde oplossingen zijn gevonden voor de effecten van klimaatverandering. De burgers van Lokor is een organische en veganistische levenswijze opgelegd, binnen de goed-bewaakte grenzen van de stad waarin het water ongehinderd door de straten stroomt. De burgers van de kosmopolitische stad Kostech worden ondersteund en gecontroleerd door robots en andere hightech snufjes. Buitenlandse handel en migratie worden ingezet voor het algemeen nut. Na een ontmoeting tussen de meiden komen ze op het idee dat je klimaatverandering ook anders het hoofd kan bieden dan gebruikelijk is in hun eigen stad.

Nieuwsgierig? Bestel het boek via uitgeverij Boekscout of bij mij: ineke@ethicschool.nl. Op 5 oktober is het maximum van 30 deelnemers dat binnen samen mag komen helaas al bereikt.